1. INTRO – Museokauppa

Perusnäyttely museon alakerrassa

Laivasilta – Loviisan ensimmäinen satama

  • Degerbyn, sittemmin Loviisan, kaupunki perustettiin ulkomaankauppakaupungiksi 1745, jolloin se sai myös tapulikaupunkioikeudet.
    • Ruotsin valtakunta tarvitsi uuden raja- ja kauppakaupungin menetettyään Haminan Venäjälle Turun rauhassa 1743
    • Kaupungin perustamisen aikaan Ruotsi-Suomen alueen ainoat tapulikaupungit olivat Turku, Viipuri ja Helsinki.
  • Loviisa toimi ulkomaankaupan keskuksena paitsi Itä-Uudenmaan, myös Savon ja Karjalan alueille. Kaupungin vaikutusalue ulottui Kuopion pohjoispuolelle.
    • Sataman kautta vietiin ulkomaille mm. rautaa, sahattua puutavaraa, ja hyvinä satovuosina myös viljaa.
    • Tuontitavaroista merkittävin oli suola, jota tuotiin Välimeren maista sekä pienempiä eriä Lyypekistä ja Tukholmasta.
  • Nykyisen Suolatorin etelälaitaan, Laivasillan länsipuolelle, rakennettiin ensimmäinen tullirakennus 1749.
    • Keskellä toria oli ”corps de garde” eli sotilaallinen vahtitupa, josta käsin satamaan ja kaupunkiin kulkevaa liikennettä voitiin tarkkailla.
    • Vuonna 1765 rakennettiin uusi tullikamari Tullisillalle.
  • Tapulikaupungeilla oli oikeus tuulaakiin eli tulliveroon, ja siksi kaupungin tuli rakentaa tullin yhteyteen tullipakkahuone – varastohuone laivoista puretun tavaran tullausta ja säilytystä varten.
    • Tullin varastorakennukset jäivät vähäisiksi, sillä aatelisto ja porvaristo rakennutti satama-alueelle omia aitta- ja varastorakennuksia, joihin he varastoivat ulkomailta ostamansa suolan. Siksi aittoja kutsutaan edelleen suola-aitoiksi.
    • Nykyinen Café Saltbodan perustettiin vuonna 1986 entisen tullipakkahuoneen tiloihin.

Loviisan merenkulkumuseo

  • Vuonna 1993 joukko aktiivisia loviisalaisia päätti perustaa vanhan sataman sydämeen kaupungin merenkulkuhistoriasta kertovan museon.
  • Museorakennus koostuu vanhasta aittarakennuksesta, jonka tukit siirrettiin talkoovoimin nykyiselle paikalleen Laivasillalle, sekä vuonna 1998 valmistuneesta uudisrakennuksesta.
  • Uuden museon vihkiäisiä vietettiin 1.7.1995
  • Rantapuistossa sijaitsevat hinaaja Onni ja sen vieressä seisova majakka kuuluvat museon kokoelmiin.

Takaisin ääniopastesivulle

2. PURJELAIVAKAUSI

1. huone alakerrassa

Espanjankävijät

  • Loviisan purjelaivakauden huiput ajoittuivat 1800-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle sekä 1850-luvulle.
  • Purjelaivakaudella merenkulku tarjosi työtä monille – nuoret pojat saattoivat aloittaa merimieselämänsä laivapoikina, ja edetä urallaan matruuseiksi ja perämiehiksi.
  • Isoimmat purjealukset lastattiin ja purettiin Loviisanlahdella, sillä Tullisillan, saati Laivasillan, syväys oli niille täysin riittämätön.
  • Suurimman osan aikaa vuodesta liikenne Laivasillan suola-aitoilla ja Suolatorilla oli vilkasta.
    • Isoimmat espanjankävijät lähtivät matkaan loppu kesästä ja palasivat seuraavana vuonna touko-kesäkuussa. Pienemmät alukset lähtivät keväällä ja palasivat syksyllä.
    • Suola-aitat täyttyivät näin ollen kahdesti vuodessa: keväisin ja syksyisin. Talvisin niistä myytiin suolaa sisämaan tarpeisiin.

Vientitavaraa sisämaasta

  • Itä-Uudenmaan, Karjalan ja Savon talonpojat matkasivat vuosittain Loviisaan ostaakseen suolaa ja myydäkseen omia tuotteitaan.
    • Joidenkin talonpoikien kaupunkimatka saattoi olla 1000 kilometrin pituinen. Matka oli helpointa taittaa talvisaikaan reellä.
    • Kaupungissa oli käytössä ns. majamiesjärjestelmä: kaupunkiin saapuva talonpoika majoittui tutun, paikallisen kauppiaan luona, ja vastineeksi teki kauppaa ensisijaisesti hänen kanssaan.
  • Sisämaan sahoilta tuotiin reellä myös puutavaraa laivattavaksi Loviisasta maailmalle.
    • Laudat varastoitiin nykyisen Dunkahällin saaren sekä Tamminiemen rannoille lautatarhoihin.
    • Ensimmäisen 150 vuoden ajan talviset rekiletkat olivatkin kaupungissa tuttu ja odotettu näky.
  • Kaupungin kauppamerenkulku oli pitkälti kaupungin omien kauppiaiden hallinnassa, sillä monet heistä olivat myös laivanvarustajia sekä veistämön omistajia.
    • Köbackan rantaan, kaupungin eteläpuolelle perustettiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa ensimmäinen laivanveistämö eli varvi.
    • Ensimmäinen alus rakennettiin niin kutsutulla Vanhalla Varvilla vuosina 1749–1750.
      • “Vanhan Varvin” mukaan on nimetty nykyinen Varvin alue, jolla veistämö aikoinaan sijaitsi.
    • Uusi veistämö rakennettiin vuonna 1780 Siksalan saareen salmen toiselle puolelle.
    • Vuosina 1779–1780 molemmilla veistämöillä rakennettiin uutta fregattia, joka valmistui kesällä 1780 ja sai nimekseen Constantia. Yksi tämän aluksen enemmistöomistajista oli kauppias ja laivanvarustaja Elias Unonius.
  • Laivalla oli yleensä useita osaomistajia, ja sen hallinnasta vastasi isännistö, jonka suurin sijoittaja oli pääisäntä.

Näkymä Loviisanlahdelle

  • Laivasillalta merelle päin katsottaessa voi nähdä Tullisillan.
  • Kaupungin lautatarhat sijaitsivat etelämpänä, nykyisen Tamminiemen leirintäalueen ja Sahaniemen alueella.
  • Loviisanlahdella Sahaniemestä itään on Dunkahällin saari, jonka taakse suuremmat purjelaivat jäivät odottamaan lastausta ja purkamista.
  • Sahaniemestä etelään on Siksalan saari, jossa sijaitsi uusi veistämö, sekä sitä vastapäätä mantereella Varvin alue, joka on nimetty vanhan veistämön mukaan.
  • Svartholman merilinnoitus sijaitsee ulompana Loviisanlahdella

Takaisin ääniopastesivulle

3. NAVIGOINTI / MERENKULKU

1. huone yläkerrassa

Navigointi

  • Jo menneiden aikojen merenkulkijat ymmärsivät, että paikan määrityksessä (leveysaste) tärkeintä oli määrittää taivaankappaleen mitattu korkeus horisontista. Aluksen pohjois-etelä -suuntaista sijaintia arvioitiin taivaankappaleita tarkkailemalla.
      • Kronometri H4:n keksiminen (1761, kelloseppä John Harrison) mahdollisti tarkan ajan määrittämisen merellä, mikä oli ratkaisevaa pituusasteen laskemisessa.
  • Peilien käyttö mittausinstrumenteissa mullisti kulman suuruuden määrittelyn 1700-luvulla.
    • 1700–1800-luvuilla oktantti kuului kauppalaivojen perämiesten vakiovarusteisiin.
    • Kun oktantin puolikaari laajeni 45 asteesta 60 asteeseen, puinen runko vaihtui messinkiseksi ja instrumenttiin tuli lisää optiikkaa, oli tuloksena sekstantti.
        • Peilisekstantin kehitti John Hadley 1731.
  • Nykyaikaiset kartat perustuvat edelleen 1400-luvulla laadittuihin maapallon leveysasteisiin.
    • Tämän päivän merenkulkijat paikantavat aluksen sijainnin merellä samojen koordinaattien mukaan, joskin tieto tulee satelliittien kautta.

Luotaus ja merikortit

  • Luotaus oli Itämeren merenkulun tärkein apuväline sen matalien rannikoiden kartoittamiseksi.
    • Luotauksessa veden syvyyttä mitattiin käyttämällä luotinuoraa ja lyijypainoa.
    • 1700-luvulla vesialueiden luotauksesta vastasivat luotsiupseerit. Taitava luotaaja kykeni mittaamaan jopa 20 sylen syvyyksiä 25 sylen luotinuoralla laivan liikkuessa 10 solmun nopeudella.
  • Ruotsin valtakunnassa navigointitaitojen kehitykseen liittyy läheisesti Itämeren kartoitustyö, luotsaustoiminta sekä Ruotsin laivaston kasvu.
    • Sotamarsalkka Augustin Ehrensvärd sai vuonna 1747 tehtäväkseen kehittää Ruotsin itäisen osan rannikkopuolustusta, minkä yhteydessä Suomen etelärannikolla, myös Loviisassa, tehtiin syvyysmittauksia, ja laadittiin uusia karttoja.
    • Luotsiupseeri Jonas Hahn julkaisi vuosina 1748 ja 1751 karttoja Loviisanlahdelta.

Loviisan merenkulkukoulu

  • Loviisan merenkulkukoulussa (1907–1926) koulutettiin yksivuotisella kurssilla aliperämiehiä, perämiehiä sekä rannikko- ja itämerenlaivureita.
  • Koulutuskielenä oli ruotsi.
  • Koulu toimi aluksi Loviisan raatihuoneella.
  • Matematiikka, merenkulkutiede (navigointitaidot), meritähtitiede ja meteorologia olivat keskeinen osa merenkulkukoulun opetussuunnitelmaa.
  • Koulutukseen kuului myös opetusta seuraavissa aineissa: merimiestaidot, laivanrakennusoppi, merkinanto, koneellisen käyttövoiman oppi, merenkulkua koskevat lait ja asetukset, maantieto, opetuskieli, toinen kotimainen kieli, saksan ja englannin kieli, kirjanpito sekä terveysoppi.

Takaisin ääniopastesivulle

4. HÖYRYLAIVOJEN JA -SLUUPPIEN AIKAKAUSI

2. huone yläkerrassa

Höyrylaivat

  • Höyryalukset korvasivat purjelaivat vähitellen 1800-luvun kuluessa.
  • Ensimmäinen Suomessa rakennettu höyrylaiva oli siipiratashinaaja Ilmarinen, joka rakennettiin v. 1833 Puhoksen Varviniemessä.
  • 1900-luvun alussa valtaosa laivoista oli jo höyrylaivoja: valtameripurjehdukset Loviisasta päättyivät vuonna 1913, jolloin kolmimastoparkki Tjerimai myytiin.
  • Höyrylaivoja käytettiin sekä matkustaja- että rahtiliikenteessä.
    • Säännöllinen matkustajahöyrylaivaliikenne kulki rannikolla Loviisan kautta vuosina 1839–1946.

Nordströmin varustamo

  • Varustamo perustettiin vuonna 1926, kun Ragnar Nordström hankki osake-enemmistön Lovisa Ångfartygs Ab:sta.
  • Toimi aluksi rannikkoliikenteessä, mutta laajeni myöhemmin rahti-, matkustaja-, tankkeri- ja kalastuslaivaliikenteeseen.
  • Varustamon kalastuslaivue, Loviisan Kalastus Oy, osallistui sillinkalastukseen Islannin vesillä vuosina 1931–1953.
  • Toisen maailmansodan aikana varustamo menetti 13 rahtialusta ja 2 höyrytroolaria.
  • Taloudellisten vaikeuksien vuoksi varustamo lopetettiin vuonna 1970, ja sen jäljellä olevat laivat siirtyivät Finnlinesin hallintaan.

Sillin kalastus: Sillipiikana pohjoisella Jäämerellä

  • Hangon Säilyketehtaan toimitusjohtaja, konsuli Hemming Elfving ryhtyi harjoittamaan sillin kalastusta Islannin vesillä omilla laivoilla vuonna 1929.
  • Vuonna 1931 Elfving hankki S/S Petsamon, joka toimi sillipyynnissä sekä emäaluksena että eräänlaisena sillitehtaana.
    • Höyrytroolarit ja nuottaveneet vastasivat kalatuksesta.
    • Kalat suolattiin ja varastoitiin emäaluksella.
    • Emäalukselle rakennettiin 28 sillien päiden leikkaukseen tarkoitettua konetta, joiden hoitajiksi Elfving keksi vuonna 1932 palkata sillipiioiksi kutsuttuja nuoria tyttöjä ja naisia.
    • Toisella suurella aluksella, s/s Astrealla oli myös muutama tällainen kone.
    • Sillien käsittely ja tynnyreihin suolaus oli fyysisesti raskasta ja vaati nopeutta sekä kestävyyttä kylmissä ja kosteissa olosuhteissa. Vuorokaudessa saattoi valmistua 1000 tynnyriä suolattua silliä.
    • Silliparvien ollessa suuria, sillipiikojen työpäivät venyivät pitkiksi ja he saattoivat tehdä töitä taukoamatta jopa 3–4 vuorokautta.
    • Kalastuskausi kesti heinäkuun alusta syyskuun alkuun.
    • Naisten teollinen työskentely laivoilla sai runsaasti julkisuutta aikansa aikakauslehdissä.
    • Naisten työskentely laivoilla kiellettiin lopulta valtioneuvoston päätöksellä. Kesä 1937 jäi sillipiikojen viimeiseksi
  • Ragnar Nordström aloitti sillinpyynnin Elfvingin vanavedessä 1931.
  • Loviisalle historialliseksi päiväksi muodostui 11.8.1931, jolloin Valkon satamaan saapui ensimmäinen erä ”loviisalaissilliä”.
    • Kaupungissa sijaitsi mm. tynnyritehdas ja kalanjalostustehdas.
    • Sillipiikoja työskenteli paitsi kalastuslaivojen miehistössä myös Hangon ja Loviisan sillitehtailla.
  • Vuonna 1936 Elfvingin Kalastuslaivue Oy ja Loviisan Kalastus Oy yhdistyivät Suomen Kalastus Oy:ksi
  • Under andra världskriget kapades och sänktes det berömda moderfartyget s/s Petsamo den 10 juni 1940

Takaisin ääniopastesivulle

5. s/s MARTTI RAGNARIN UPOTUS

2. huone museon yläkerrassa

Martti Ragnarin “herrasmiesupotus”

  • Tapahtuma-aika: Lauantai, 23. syyskuuta 1939, klo 24
  • Paikka: Norjan rannikon edustalla, 15 meripeninkulman päässä Arendalista
  • Alus: S/S Martti Ragnar
  • Kapteeni: John Söderblom
  • Miehistö: Koko 24 hengen miehistö joutui jättämään aluksen
  • Lasti: Selluloosaa, joka luokiteltiin sotakieltotavaraksi
  • Reittisuunnitelma: Kemi – Veitsiluoto (lähtö 17.9.1939) – Ellesmere Port, Englanti
    Ilta-Sanomat 23.9.1939 Nro 220

Tapahtumien kulku:

  • Saksalainen sukellusvene pysäytti S/S Martti Ragnarin Norjan rannikon edustalla.
    • Alukselle oli rakennettu voimakas valonheitin, osin miinavaaran vuoksi, osin siksi, että alus voisi sillä tavoin yöaikaan liikkuessaan osoittaa olevansa neutraali alus.
    • Miinavaaran vuoksi kapteeni oli noin 40 meripeninkulman päässä Göteborgista pohjoiseen ottanut kurssin kohti Norjan rannikkoa.
  • Yksi miehistön jäsenistä souti kapteenin ja toisen perämiehen sukellusveneelle aluksen asiakirjojen kanssa.
  • Sukellusveneen päällikkö totesi, että koska laivan päämäärä oli Englanti ja lastina oli selluloosaa, alus oli upotettava.
  • Kapteeni sai sovituksi sukellusveneen päällikön kanssa puolen tunnin varoajan miehistön poistamiseksi alukselta.
  • Sukellusvene oli kuitenkin ajautunut sen verran kauaksi s/s Martti Ragnarista, että kapteenilta kului paluumatkaan jo vartti.
  • Siksi jo yöpuulle käyneelle miehistölle jäi enää 15 minuuttia aikaa pelastautua.
  • Koska koko 24 hengen miehistö mahdutettiin yhteen pelastusveneistä, mukaan ei voinut ottaa muuta kuin sen, mitä päällään kantoi.
  • Saksalaiset sijoittivat räjähdyspanokset aluksen ruumaan sekä konehuoneeseen ja räjäyttivät ne klo 00.35, minkä jälkeen S/S Martti Ragnar upposi.
  • Tämän jälkeen saksalaiset antoivat toisen pelastusveneistä takaisin, ja miehistö saattoi jakautua kahteen veneeseen. Sukellusvene hinasi miehistön noin 7 meripeninkulman päähän Norjan rannikosta.
  • Kuuden tunnin soutamisen jälkeen kaksi norjalaista kalastaja-alusta löysi pelastusveneissä olevan miehistön ja avusti heidät Arendaliin.
    Arendalissa kapteeni tapasi paikalle saapuneen Suomen Oslon konsulin ja laati meriselityksen.
  • Sukellusveneen kapteeni antoi aluksen päällikölle kirjallisen tositteen upotuksesta. Tämä paperivihosta revitty kuitti on nähtävillä museossa.
  • ”Saksalaisen sukellusveneen kapteeni oli määrätietoinen, mutta höveli herrasmies antaessaan meille kohtuullisen ajan pelastautua”, totesi Martti Ragnarin kapteeni Hufvudstadsbladetin haastattelussa 24.9.1939 (Hbl nro 257)

Takaisin ääniopastesivulle

6. KAPTEENIN SALONKI

Museon lopputervehdys museon alakerta

S/S Virgo

  • Mäntäkäyttöisten höyrykoneiden aika laivojen energialähteenä kesti vain noin 150 vuotta. S/S Virgo oli tämän aikakauden tyypillinen edustaja.
  • S/S Virgo rakennettiin vuonna 1906 Suomen Höyrylaiva Oy:lle.
  • Alus palveli rahtiliikenteessä yli 50 vuotta, mukaan lukien sota-ajat.
  • Vuoden 1918 sodassa Virgo oli turvaamassa maamme itsenäisyyttä kuljettaen aseita ja sotatarvikkeita valkoisten joukoille.
  • Toisen maailmansodan aikana, vuosina 1939–1944, Virgo jatkoi rahtiliikennettä.
  • Vuonna 1943–1944 Virgo osallistui inkeriläisten evakuointiin ja toi tuhansia pakolaisia Suomeen.
  • Vuonna 1945 alus kuljetti Ruotsista saatuja avustuslähetyksiä Suomeen.
  • Virgon matkat päättyivät heinäkuussa 1963, jolloin alus hinattiin romutettavaksi.
  • Aluksen kapteenin salongin seinäpaneelit säilyivät, ja ne hankittiin Loviisan merenkulkumuseolle vuonna 1998 Oy R. Nordström & Co Ab:n lahjoituksen turvin.
    • Salonkipaneelien asennuksesta museoon vastasivat Olavi Lamminen, Yngve Lindborg ja Ilmari Elo.
  • Virgon salonki avattiin museon yleisölle 1999, ja siitä tuli museon keskeinen näyttelykohde.

Takaisin ääniopastesivulle